Herşeye sıfırdan başlıyoruz..
Facebook | Twitter | Youtube | Google

TAHARETİN VACİP OLUŞUNUN ŞARTLARI

TAHARETİN VACİP OLUŞUNUN ŞARTLARI İçin Etkili Aramalar : - - - -

TAHARETİN VACİP OLUŞUNUN ŞARTLARI

Beden, elbise ve eşyaya bulaşan pisliği temizlemek vaciptir. Allah tealâ buyuluyor ki: "Elbiseni temiz tut." (Müddesir, 4) "Evimi ziyaret edenler, kendini ibadete verenler, rükû ve secde edenler için temiz tütün diye, İbrahim ve İsmail'e ahd verdik." (Bakara, 125) Elbise ve yerin temizliği gerektiğine göre bedenin temizlenmesi öncelikle gerekir. Bu, namaz kılan için daha gereklidir.

Kendisine namaz vacip olana taharet de vaciptir. Bunun için on şart vardır.

1- İslâm. Kişiye İslâm davetinin ulaşması da kâfidir, denmiştir. Birinciye göre, bilire vacip olmaz. İkinciye göre ise gerekir. Bu mesele, fıkıh usulündeki "Kâfirler yriatın furû'una muhatap mıdır, değil midir?" meselesine dayanıyor. Çoğunluğa yöre kâfirler, fer'î ibadetlere de muhataptır. Yani, ahirette imanı terke ilâve olarak, İm furû'dan da sorulacaklardır. İki türlü cezaya müstahaktırlar: a) İman etmemenin mzası, b) Dinin fer'iyatım terketmenin cezası. Hanefîlerö göre ise kâfirler şeriatın lurû'una muhatap değildirler. Ahirette tek bir ceza göreceklerdir, o da iman etmemelerinden ötürüdür. Her iki görüşe göre de dünyadaki hükümler açısından, bu gö-ıtış farkından doğan bir netice yoktur. Kâfirler, kâfir kaldıklan sürece yapacaklan ibadetlerin edası sahih değildir. Müslüman olunca da yapmadıklannı kaza etmeleri İstenmez.

Buna göre, icma ile, kâfirin namazı sahih değildir. Mürtedin, tekrar Müslüman oluncaya kadar geçen namazlannı, cumhura göre, kaza etmesi gerekmez. Şafıüere yöre ise kaza etmelidir.

2- Akıl. Deli ve baygın olana taharet vacip olmaz. Ancak aym vakit içinde sağ; lıklanna kavuşurlarsa gerekir. Sarhoştan ise taharet yükümlülüğü düşmez.

3- Bülûğ. Beş alâmeti vardır: İhtilâm, tüylerin bitmesi, hayız, hamilelik ve yaş haddine varma. Bu yaş haddi on beştir. On yedi de denmiştir. Ebu Hanife ise on seti/ demiştir. Çocuğa taharet vacip olmaz. Bununla birlikte yedisinde iken emredilir. on yaşında iken de tahareti terkederse dövülebilir. Çocuk namaz kıldıktan sonra aynı vakit içinde veya namaz esnasında bülûğa erse Malikflere göre namazı iade el mesi gerekir. Şafiî'lere göre ise gerekmez.

4- Hayız ve nifas kanının kesilmesi.

5- Vaktin girmesi.

6- Uyku hâlinde olmaması.

7- Unutmuş olmaması.

8- Zorlama altında olmaması.

9- Su veya temiz toprağın bulunması. Su veya toprak bulamayan kişi hakkında ise iki görüş vardır. İlkine göre namazı kılar ve sonra kaza eder. Bu görüşte olanla nrı bir kısmına göre ise kazasına lüzum yoktur. İkinci görüşte olanlara göre ise na maz kılmaz, sonradan kaza eder. Bu meseleyi yerinde ayrıntılı olarak ele alaca ğız.

10- Taharet yapmaya muktedir olması.


Bu Yazı Hakkında Birseyler Demek İstermisiniz ?